Tuesday, January 18, 2011

Kampung Abah...

Lpas balik dr kenduri kt Felda Selancar, Pahang tu.. kami singgah blik kg dulu sblum blik ke KL.
Kg abah aku ni namanya Kg Tulang Rimau kt Dangi, daerah Johol, N9.. Bkn Johor yer..
Teringat msa kecik2 dulu.. sblum ni abah xde kereta, mklumlah kami ni dr keluarga sederhana.. So, klu blik kg kami naik bas jelah.. tp kg abah aku ni jauh kedlm, bas x msuk dlm cuma bhnti kt luar jer..Ni lah jalan yg kami kene lalui nk msuk ke kg abah aku.. penuh dgn hutan2 , pokok getah & agak bergaung & sempit skit jln nyer, muat2 tuk satu keta je lalu .. pendek kata klu keta bertmbung mmg mnjadi mslah.. korg bygknlah klu sblum ni xde keta, kami berjln jauh nk ke sana.. aku rasa adalah dlm 1.5km.. pstu kt kg mstu xde peti ais.. dh penat berjaln, kami dihidangkan dgn air panas jer.. tp apa pun sume tu kenangan masa kecik.. penat tp seronok...
Ni ler uwan aku.. yg kt kerusi tu lak moyang aku.. umo die dh 102thn.. tp pendengaran die msih kuat & die msih ingt kt anak, cucu, cicit die...cume mata jer kabur2.. tp sedih ler kt uwan ngn moyang aku, tinggal berdua jer ritu sbb sume org pegi kenduri.. nk bwk uwan aku, die x sihat, pinggang die pun sakit.. Mujurlah Maksu aku duk ngn diorg ni, klu x bygkanlah mkn minum diorg xde org jaga..
Tibe2 aku rasa mcmanalh nasib aku bile dh capai umo mcmni.. terbela kah nasib aku...?? Hrap2 klu aku kawin nnti & ada anak, diorg akan jaga aku dgn baik... aminnn..

No comments:

Post a Comment